Strony

Najem długoterminowy – czy to się opłaca?


Najem długoterminowy to alternatywna forma sfinansowania pojazdów i maszyn lub urządzeń (obok zakupu i leasingu).

Podstawowe elementy charakterystyczne dla wynajmu długoterminowego to:
- ryzyko wartości końcowej środka trwałego jest po stronie firmy  świadczącej usługę najmu – w praktyce oznacza to, że kwota wykupu jest wysoka i odzwierciedla rynkową wartość pojazdu, maszyny czy urządzenia,
- brak opłaty wstępnej,
- umowa podpisywana jest na minimum 24 miesiące,
- w umowie jest uzgodniony limit kilometrów (dla samochodów) czy godzin pracy urządzeń (np. dla   maszyn budowlanych),
- klient opłaca stałą miesięczną ratę wynajmu,
- wszystkie sprawy i koszty związane z administracją pojazdów czy maszyn są przeniesione na firmę wynajmu długoterminowego (np. koszty ubezpieczenia, w przypadku samochodów – koszty likwidacji szkód komunikacyjnych, assistance, przeglądów i napraw serwisowych, samochodów zastępczych, wymian i przechowywania opon oraz kart paliwowych),
- po okresie wynajmu Klient może zwrócić samochód lub maszynę czy urządzenie, a firma wynajmu długoterminowego zajmie się ich sprzedażą.
 
Wybór wynajmu długoterminowego pozwala przedsiębiorcy skoncentrować się na głównej działalności firmy, co w efekcie może spowodować oszczędność czasu i pieniędzy (od kilku do nawet kilkunastu procent).
 
Najbardziej popularny w Polsce jest najem długoterminowy samochodów osobowych i to na jego przykładzie chciałabym pokazać główne różnice w porównaniu z leasingiem operacyjnym. Wybrałam trzy marki samochodów do porównania – jak się okazuje marka i model ma ogromne znaczenie dla kalkulacji kosztów najmu.
Wszystkie obliczenie zostały przeprowadzone w kalkulatorze jednej z firm leasingowych i mają charakter poglądowy.
Parametry przyjęte do obliczeń:
1. okres umowy 3 lata
2. limit kilometrów (dotyczy najmu) – 90.000.
 
przedmiot najmu/leasingu: Skoda Octavia kombi 2.0 diesel automatyczna skrzynia biegów nowa o wartości 80.000 zł netto

 
Leasing operacyjny
Najem długoterminowy
Opłata wstępna
0%
0%
Wysokość całkowitej miesięcznej opłaty netto
2.593,92 
2.094,31 zł
Zawiera:
 
 
Miesięczna opłata leasingowa:
2.267,12 zł
1.450,92 zł
Miesięczna opłata serwisowa:
Nie dotyczy
197,63 zł
Miesięczna opłata za zakup kompletu opon
Nie dotyczy
65,44 zł
Miesięczna opłata za wymianę
i składowanie opon
Nie dotyczy
35,72 zł
Miesięczna opłata ubezpieczeniowa (okres ubezpieczenia 36 m-cy)
326,80 zł
344,60 zł
Kwota wykupu
800,00 zł
1%
38.438,78 zł
48,05%

przedmiot najmu/leasingu: Hyundai i40 2.0 diesel nowy o wartości 80.000 zł netto

 
Leasing operacyjny
Najem długoterminowy
Opłata wstępna
0%
0%
Wysokość całkowitej miesięcznej opłaty netto
2.593,92 
2.283,97 zł
Zawiera:
 
 
Miesięczna opłata leasingowa:
2.267,12 zł
1.629,94 zł
Miesięczna opłata serwisowa:
Nie dotyczy
226,54 zł
Miesięczna opłata za zakup kompletu opon
Nie dotyczy
47,17 zł
Miesięczna opłata za wymianę
i składowanie opon
Nie dotyczy
35,72 zł
Miesięczna opłata ubezpieczeniowa (okres ubezpieczenia 36 m-cy)
326,80 zł
344,60 zł
Kwota wykupu
800,00 zł
1%
31.478,46 zł
39,35%

przedmiot najmu/leasingu: Hyundai Tucson 1.6 T-GDI Premium 4WD DCT nowy o wartości 100.000 zł netto
 
 
Leasing operacyjny
Najem długoterminowy
Opłata wstępna
0%
0%
Wysokość całkowitej miesięcznej opłaty netto
3.206,10 
2.098,75 zł
Zawiera:
 
 
Miesięczna opłata leasingowa:
2.833,90 zł
1.285,56 zł
Miesięczna opłata serwisowa:
Nie dotyczy
271,20 zł
Miesięczna opłata za zakup kompletu opon
Nie dotyczy
113,92 zł
Miesięczna opłata za wymianę
i składowanie opon
Nie dotyczy
35,72 zł
Miesięczna opłata ubezpieczeniowa (okres ubezpieczenia 36 m-cy)
372,20 zł
392,35 zł
Kwota wykupu
1.000,00 zł
1%
68.507,88 zł
68,51%

Powyższe przykłady jasno pokazują, że wynajem długoterminowy to idealne rozwiązanie dla każdej firmy – zarówno dużej jak i jednoosobowej działalności - której właściciel nie chce tracić czasu na administrowanie swoimi pojazdami (lub nawet jednym pojazdem) i zakłada ich wymianę po kilku latach użytkowania.  

4 komentarze:

  1. Pięknie. Och jak pięknie. Ludzie, bierzcie i płaćcie. Tekst reklamowy bardzo dobry, ale zejdźmy na ziemię, szanowna autorko i powiedzmy o tej drugiej, bardziej życiowej stronie leasingu i firm wynajmujących. Czyli bajońskich opłatach za wezwania do zapłaty, za wznowienia umów, za tzw. koszty terenowe,których nie ma w umowach, ale są gdzieś ponoć na stronach internetowych tych firm. Póki jest wszystko dobrze, to jest dobrze, ale gdy tylko firma wpada w kłopoty tego typu finansowanie staje się przysłowiowym gwoździem do trumny. Te firmy tylko na to czekają i zaczynają kroić cię jak pijawki. Wszelkie próby rozmów kończą się niczym. Dostajesz kolejne koszty. A dalej zerwanie umowy i propozycja: możemy ją wznowić za 1500-2500 zł (to są stawki za pojazdy osobowe). Oczywiście musisz jeszczce dopłacić jakieś 1000-1500 za tzw. koszty terenowe. I w rezultacie twój leasing, czy wynajem robi się 3 razy droższy niż sądzisz.
    Można było unormować banki, nawet formy bozabankowe, ale firmy leasingowe są w Polsce nietykalne. I poza wszelkimi regulacjami. Taki Bantustan. Przedsiębiorco, chcesz nabyć pojazd, maszynę? Zastanów się sto razy i jeśli nie za gotówkę, kup to w kredycie. Z bankiem zawsze będziesz mógł się dogadać, bez tych wszystkich złodziejskich zasad, promujących tylko jedną stronę.
    Jakich firm unikać: Getin, Raiffeisen i Prime Car, czyli Masterlease. Pomyśl, dobrze radzę.

    OdpowiedzUsuń
  2. Anonimowy, dziękuję za Twoją opinię. Chcę zaznaczyć, że mój artykuł nie jest formą reklamy. Moim założeniem przy jego pisaniu było przybliżenie czytelnikowi jednej z możliwości finansowania środka trwałego i wskazanie jej zalet bądź wad oraz porównanie najmu z pokrewnym mu leasingiem operacyjnym. Nie skupiałam się tutaj absolutnie na aspektach funkcjonowania umowy po jej zawarciu - ten temat jak i wskazanie różnic pomiędzy leasingiem a kredytem (począwszy od ubiegania się po całkowitą spłatę) będą opisywane w kolejnych artykułach, do których lektury zapraszam.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ale co jest tutaj takiego ekstra w najmie długoterminowym. Rata prawie taka sama, a po 3 latach w leasingu wykupujesz auto i masz jakiś majątek. Np w przykładzie 1:
    - 2593,92x36= 93 381 zł + 800 zł i masz auto na wlasnosc warte okolo 40 tys zł. Jak sprzedasz to cały biznes wyniosl cie przez 3 lata okolo 55 tysiecy. Najem: 2094,31x36=75 395 zł i oddajesz auto i zostajesz z niczym, albo wykupujesz za 38 tys, co w sumie daje ponad 110 000. Hmmm nie widze tu przewagi najmu, a wręcz przeciwnie. Chyba, że coś się z tymi kwotami rat pomyliło Pani autor tekstu, czy ja czegoś nie rozumiem.

    OdpowiedzUsuń
  4. Dziękuję Anonimowy za Twoją opinię. Słusznie zauważyłeś, że wykupując samochód przy najmie długoterminowym koszt finansowania będzie wyższy niż w przypadku leasingu operacyjnego, chociaż wysokość tego kosztu zależy od prognozowanego limitu km. Dlatego to rozwiązanie jest lepsze dla firm, które nie zamierzają wykupywać pojazdu na własność lub z góry zakładają, że będą wymieniać flotę samochodów na nową w przeciągu kilku lat.
    Zauważ, że w ratach najmu długoterminowego wliczone są koszty serwisu, które podrażają ogólny koszt finansowania.
    Najem długoterminowy jest alternatywną dla standardowego leasingu formą finansowania środka trwałego. Wybór rodzaju leasingu zawsze zależy od potrzeb przedsiębiorstwa w momencie ubiegania się o finansowanie.

    OdpowiedzUsuń