Strony

Jak wygląda procedura ubiegania się o leasing?


W praktyce mamy do czynienia z dwoma rodzajami procedur stosowanych przy ubieganiu się o leasing: pełna i uproszczona.
Wybór procedury przez firmę leasingową zależy od kilku czynników:


1. rodzaju i wieku przedmiotu leasingu
2. dostawcy przedmiotu leasingu
3. zaangażowania leasingobiorcy z tytułu umów leasingowych w danej firmie leasingowej
4. okresu funkcjonowania firmy ubiegającej się o leasing
5. branży, w której działa leasingobiorca.

 
Procedura pełna
Procedura uproszczona
Rodzaj przedmiotu leasingu
Każdy środek trwały możliwy do sfinansowania przez firmę leasingową - również te trudno zbywalne 
Środki trwałe najłatwiej zbywalne, na których można szybko znaleźć potencjalnych nabywców
Dostawca przedmiotu leasingu
Autoryzowani i nieautoryzowani sprzedawcy (dealerzy).
Autoryzowani sprzedawcy (tylko jedna ze znanych mi firm leasingowych stosuje procedurę uproszczoną przy sprzedaży
Zaangażowanie leasingobiorcy
z tytułu umowy leasingowej
w danej firmie leasingowej
Bez ograniczeń
Kwota jest ograniczona z reguły od kilkudziesięciu do kilkuset tysięcy zł
okres funkcjonowania firmy ubiegającej się o leasing
Od 1 dnia działalności firmy
Od 3 m-cy funkcjonowania firmy
Branża leasingobiorcy
Praktycznie każda branża jest akceptowana
Nie wszystkie branże są akceptowane
Źródło: opracowanie własne

Pierwszy krok przy ubieganiu się o leasing leży po stronie potencjalnego leasingobiorcy. Musi on przede wszystkim wybrać środek trwały, który chciałby wyleasingować. Warto zweryfikować możliwość jego finansowania w wybranej firmie leasingowej.
Z reguły potrzebna będzie tutaj f-ra proforma, na podstawie której leasingodawca określi rodzaj środka trwałego wg KŚT oraz wysokość stawki amortyzacji.

Po pozytywnej ocenie rodzaju przedmiotu leasingu i zaakceptowaniu oferty cenowej przez potencjalnego klienta przedkłada on wymagane przez firmę leasingową dokumenty i informacje m.in.:
- nip
- dowód osobisty właściciela/właścicieli firmy (dotyczy jednoosobowej działalności gospodarczej i spółek cywilnych) lub osób reprezentujących firmę (pozostałe formy działalności)
- dokumenty finansowe za 1 lub 2 pełne lata obrotowe oraz za okres bieżący (dla procedury uproszczonej wystarczy oświadczenie o dochodach – na formularzu leasingodawcy)
- informacja o firmie (np. majątku)
- wspomniana już wyżej f-ra proforma lub/i specyfikacja przedmiotu leasingu
- wycena przedmiotu leasingu (w przypadku używanych).

 Pamiętajcie, że każda firma leasingowa ma swoje przepisy wewnętrzne regulujące ocenę ryzyka finansowania i zawsze może zażyczyć sobie dodatkowych dokumentów i informacji.

Oprócz zdolności finansowej do obsługi leasingu firmy leasingowej sprawdzają klienta w różnych bazach wymiany informacji m.in w BIK (Biuro Informacji Kredytowej), BR (Bankowy Rejestr Klientów Niesolidnych), KRD (Krajowy Rejestr Długów) oraz w innych bazach biur informacji gospodarczych czy bazach informacji o nierzetelnych leasingobiorcach. Zdarza się, że klient sprawdzany jest we wszystkich możliwych bazach a czasem tylko w niektórych z nich – wszystko zależy od firmy leasingowej.
W przypadku jednoosobowych działalności gospodarczych i spółek cywilnych sprawdzana jest zarówno firma jak i właściciele.

Przed podjęciem decyzji leasingodawca weryfikuje również sprzedawcę środka trwałego. O ile nie ma problemu z autoryzowanym dealerem, partnerem producenta danego środka trwałego to inaczej sprawa wygląda odnośnie dostawców nieznanych wcześniej  firmie leasingowej.  Często z jej ramienia pracownik wizytuje taką firmę w celu sprawdzenia na miejscu, że firma sprzedająca środek trwały istnieje i działa.

Po pozytywnej decyzji leasingodawcy można podpisywać umowę. Najczęściej ma to miejsce w siedzibie leasingobiorcy – przy okazji doradca leasingodawcy również sprawdza czy firma faktycznie działa. Po jej podpisaniu leasingobiorca zobowiązany jest dokonać wpłaty wkładu własnego (o ile jest wymagany) na wskazany przez firmę finansującą rachunek.  

Następnie firma leasingowa zamawia środek trwały u dostawcy. Sprzedający wystawia fakturę i przesyła ją do leasingodawcy, dołączając wszystkie dokumenty niezbędne do przeniesienia własności. W przypadku pojazdów będą to także dokumenty umożliwiające rejestrację w Wydziale Komunikacji.

 Po otrzymaniu od sprzedającego ww. dokumentów oraz ewentualnym zarejestrowaniu pojazdu leasingobiorca ubezpieczenia przedmiot leasingu i ostatecznie firma leasingowa dokonuje zapłaty do dostawcy. Na sam koniec procesu z reguły sporządzany jest protokół zdawczo-odbiorczy, który potwierdza formalny odbiór finansowanego środka trwałego.

 

 

 

 

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz